کد مطلب:295044 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:210

نامگذاری حضرت اسحاق و یعقوب


حضرت ابراهیم علیه السلام و همسرش ساره، مدتها آرزوی داشتند صاحب فرزندی شوند، اما این آرزو و محققق نمی گشت. این زن و شوهر از تمام عوامل طبیعی مایوس بودند، زیرا ساره، همسر حضرت ابراهیم علیه السلام در سن پیری به سر می برد و به طور طبیعی زن در ایام پیری از آوردن فرزند مایوس است، [1] لیكن خداوند تفضل نمود و به آنان فرزندی عطا فرمود. فرشتگان خدمت حضرت ابراهیم علیه السلام رسیدند و به ایشان خبر دادند كه به زودی دارای فرزندی خواهید شد. [2] .

«و امراته قائمه فضحكت فبشرناها باسحاق و من وراء اسحاق یعقوب» «قالت یا ویلتی أألد و أنا عجوز و هذا بعلی شیخاً ان هذا لشی ء عجیب» [3] .

ساره همسر حضرت ابراهیم علیه السلام كناری ایستاده بود. از این سخن تعجب كرد و خندید. (یعنی ما و بچه دار شدن!) این امر عجیبی است». فرشتگان به همسر حضرت ابراهیم علیه السلام نیز بشارت فرزنددار شدن را می دهند و در ضمن این بشارت، نام مولود آینده را نیز مطرح می كنند. می گویند: ما تو را به فرزندی كه نامش «اسحاق» است بشارت می دهیم و برای آنكه برای او هیچ شكی نماند، به او بشارت می دهند كه حضرت اسحاق علیه السلام نیز فرزندی خواهد داشت و او را «یعقوب» معرفی می كنند.». [4] .

در این واقعه، فرشتگان به بشارت فرزنددار شدن اكتفا نمی كنند و اسامی برگزیده ی حضرت حق برای این فرزندان را نیز مطرح


می نمایند. یعنی این سمت، مخصوص حضرت حق تبارك و تعالی است.


[1] گرچه قرآن در آيات متعددي، كِبَر سن حضرت ابراهيم عليه السلام را نيز علتي براي بچه دار نشدن اين زوج معرفي كرده است.

[2] ذاريات، آيه ي 28، حجر، آيه ي 53.

[3] سوره ي هود، آيه ي 71- 72.

[4] برگرفته از تفسير نمونه، ج 9، ص 170 - 173.